Comentari de la pel.lícula El gran dictador


1. Introducció

  1. Fes la fitxa tècnica de la pel.lícula  (títol /nacionalitat/ director/principals intèrprets/any de producció)

  2. a) indica el gènere cinematogràfic a què pertany (històric, western, ciència-ficció, comèdia, etc.).
    b) Diries que és una pel.lícula política? Raona la resposta
    c) Presenta algun conflicte? (entre quins?, com es resolt? per què es resolt d’aquests manera?)

  3. indica el tema històric amb el que relaciones la pel.lícula

  4. indica el context històric (on, quan, en quina època històrica està situada la pel.lícula)

2. Descripció
   
Resumeix  l’argument

3. Anàlisi

  1. Defineix:  jueu, dictadura, democràcia, llibertat, dret, llei, sufragi universal, partit polític,feixisme, racisme.

  2. a) A quina guerra fan referència les primeres escenes?
    b) On passa l’acció de la pel.lícula, és a dir, quin país representa “Tomania”?
    c) Quin personatge històric representa  Hynkel?
    d) Busca informació sobre aquest personatge i fes un breu resum.
    e) Quan va governar?
    f) Com el presenta el director?
    g) Copia  un mapa d’Europa entre 1918-1939 i situa “Tomania” i “Osterlich”.

  3. a)Què és un gueto?.
    b) Quins eren els jueus? (comenta tot el que sàpigues sobre ells: a què es dediquen, a quina classe pertanyen, a quina raça,  
         des de  quan vivien en el país....)
    c)Explica quina política es segueix contra els jueus (comenta les lleis que es promulguen)
    d) Explica les causes d’aquesta política antisemita
    e)Què fan els jueus? Per què creus que actuen així?

  4. Comenta el discurs final de la pel.lícula, concretament, el fragment següent

    “Ho sento, pero jo no vull ser emperador. Aquesta no és la meva professió. No vull dominar ni conquerir ningú. Mentre hi hagi homes en el món, la llibertat no morirà.
    Lluita per la llibertat! Vosaltres, el poble, teniu el poder. El poder de crearmaquines. El poder de crear felicitat! Vosaltres, el poble, teniu el poder de fer que aquesta vida sigui lllure i bonica, de fer d'aquesta vida una meravellosa aventura. Llavors, en nom de la democracia, fem servir aquest poder, unim-nos tots. Lluitem per un món nou, un món decent, que doni als homes l'oportunitat de treballar, que doni a la joventut un futur i als vells una seguretat. Amb la promesa d'aquestes coses han pujat al poder els polítics que us governen. Pero van mentir! No van complir aquestes promeses, mai no ho faran! Els dictadors s’alliberen a sí mateixos, pero esclavitzen el poble! Ara, lluitem per la llibertat del món!...
    Hanna, em sents? On siguis, tingues el cap alt, tinguis sempre alt el cap.  Entrem en un món nou, on hi haurà felicitat, on els homes estaran per damunt de l'avidesa i de l'odi.”


    5. Quina ideologia o moviment pol ític representa Hynkel?. Explica les seves característiques.

    6. a) Quins altres països o personatges podrias identificar i que apareixen en la pel.lícula( Napoloni, Osterlich, etc..)? 
            b)Busca informació sobre el que pasarà desprès de la conquesta d’Àustria i escriu un breu resum.

4. Conclusió:

    1. Explica breument quina era la situació històrica quan el director va filmar aquesta pel.licula (1938-39). 
    2. Quina ha estat la intenció de Chaplin en fer la pel.lícula?.
    3. Creus que avui en dia algú s’atreveria a fer una pel.lícula semblant en relació a la qüestió EEUU-Irak?.
    4. Què t’ha semblat la pel.lícula? (dóna la teva opinió personal sobre ella)

NOTA: Per fer aquesta activitat hauràs de consultar Internet o alguna Enciclopèdia. A través d’Internet pots trobar molta informació sobre la pel.licula i l’autor. Pots visitar la següent pàgina, www.buscacine.com. També hauràs de buscar informació sobre altres aspectes històrics relacionats amb la pel.licula; pots visitar buscadors com  Yahoo.es o Google.com, o en pàgines especialitzades en Història com Portaldehistoria.com, o artehistoria.com.

Tornar a l'índex de Primer de Bat                          Tornar a l'Index General